Funnshus

Het was ergens in 1988, op een zondagochtend in pyjama op de grond geknield voor de tv. Daar zag ik Nonni & Manni; een tv-serie gebasseerd op de verhalen van Jón Sveinsson. Ik was op slag verliefd, niet alleen op Nonni maar vooral ook op die prachtige plek waar zijn heldenverhalen plaats vonden: IJsland. Zoiets had ik nog nooit gezien en ik wist direct dat dat was waar ik moest zijn. Die fascinatie ging nooit weg maar werd enkel maar groter. Na vele bezoeken aan IJsland reisde ik ook door Denemarken, de Faeröer, Noorwegen, Zweden en Finland. Overal werd ik gegrepen door dat essentiële Scandinavische: het licht, het landschap en de creativiteit. Tijdens al deze bezoeken was ik telkens op zoek naar mooi ontworpen producten die die essentie van Scandinavië lieten zien; al dan niet handgemaakt. De laatste jaren heeft het Scandinavisch design veel terrein gewonnen en is het bij een groot publiek bekend geraakt. Het IJslandse design heeft hierin eigenlijk een unieke positie. Hönnun, het IJslandse woord voor design, is niet alleen een vrij nieuw woord (jaren 50 van de twintigste eeuw) maar ook de IJslandse design geschiedenis zelf is vrij jong. De geïsoleerde positie en het ontbreken van ruwe materialen speelde hier natuurlijk een grote rol in. De jarenlange strijd voor onafhankelijkheid (IJslandse republiek werd pas in 1944 gesticht) zorgde voor een groot gevoel van trots en traditie. In het hedendaagse productontwerp zie je dan ook veel nostalgische invloeden van folklore, geschiedenis en erfgoed. Hieruit is Funnshus ontstaan, de naam is ontleent aan het Noorse Samfunnshus wat buurthuis betekent. Een plek om samen te komen waar eerlijke en echte producten centraal staan: precies waar Funnshus voor staat. Funnshus legt een nadruk op het nog vaak onbekende IJslandse design maar heeft daarnaast ook producten uit Denemarken, Zweden en Finland. In al deze producten kun je die nostalgie en folklore terug zien. Veel producten zijn handgemaakt (al dan niet volgens jarenlange traditie) en onze omgeving wordt zoveel mogelijk ontzien in de productie.

fun 17 fun 19 fun 16fun 20 fun 22Ihanna_01_5-220x220fun 21fun 8  fun 10fun 11fun 1fun 14fun 4fun 6fun 12fun 13fun 2fun 3

button1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *